16 May Tvrđave
U šahu, tvrđava je potezna tehnika za sam kraj, gde strana sa manje figurica sprema zonu zaštite oko kraja koju će protivnik teško probiti. Odatle i naziv “tvrđava”. Ovo obično podrazumeva da pešak ne može da prođe tj da su blokirani, takođe podrazumeva da je Kralj jače strane izolovan ili na samom kraju table. Pogledajte šar primera.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "fortress 1"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "1k6/p7/P2K4/3B4/8/8/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "6"]
{Partija se moze zavrsiti remijem na razne nacine.Igraci se mogu sporazumeti
na remi,moze doci do pata(sto je redak slucaj u praksi profesionalnih igraca)i
moze doci do teoretske remi pozicije,gde je prakticno drugi rezultat nemoguc
ako neka od strana ne napravi grubu gresku.Postoje pozicije gde jedna strana
ima veliku materjalnu prednost ali je ne moze iskoristiti i pretvoriti u
pobedu.U tom slucaju moze se reci da je slabija strana napravila”tvrdjavu”,ili
na engleskom fortress,na ruskom “krepost”.} 1. Kc6 (1. Kd7 {bi bio pat!}) 1...
Kc8 $1 ({nikako ne} 1... Ka8 $4 2. Kc7# $1) 2. Be4 Kb8 3. Bf5 Ka8 {itd.Ovde
mozemo primetiti da kada bi u pocetnoj poziciji pesak belog bio na a5 umesto
na a6,on bi partiju lako dobio tako sto bi postavio lovca na dijagonali h1-a8,
i zatim isao kraljem do a6.Crni bi tada bio u cugcvangu i morao bi dati a7
pesaka.} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "fortress 2"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "1k6/1p6/1P1K4/3B4/8/8/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "12"]
{I ovde imamo primer gde beli ima veliku materjalnu prednost,celog lovca vise,
ali ne moze postici vise od remija!} 1. Kd7 Ka8 2. Bc6 $5 {je proba da li se
vodja crnih figura “naspavao”.} (2. Kc7 {pat!}) 2... Kb8 $1 {jeste!} (2... bxc6
$4 {gubi zbog} 3. Kc7 $1 {najbrze} (3. Kxc6 Kb8 4. b7 Ka7 5. Kc7 {takodje
dobija})) 3. Be4 Ka8 4. Kd6 Kb8 5. Bxb7 Kxb7 6. Kc5 Kb8 {I crni remizira} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "fortress 2a"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "1k6/1p6/pP1K4/P2B4/8/8/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "13"]
{Zanimljivo je da kada u osnovu na proslu poziciju dodamo belom pesaka na a5 i
crnom na a6 pozicija je i dalje remi!} 1. Kd7 Ka8 2. Bc6 Kb8 $1 3. Bxb7 Kxb7 4.
Kd6 Kb8 ({cak i} 4... Kc8 {remizira} 5. Kc6 Kb8 6. b7 Ka7 7. Kc7 {pat!}) 5. Kc6
Kc8 6. b7+ Kb8 {sa remijem} 7. Kb6 {pat!U ovoj zavrsnici smo videli pat sa dve
strane,jedan sa belim kraljem nac7 i crnim na a7,i drugi sa belim kraljem na
b6 i crnim na b8!} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "fortress 3"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "2k5/1p6/1P2K3/4B3/8/8/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "8"]
{Imamo sada sliku sa pesacima identicno postavljenim,sa tom razlikom sto beli
ima crnopoljnog lovca vise,i opet “krepost”!} 1. Bd6 Kd8 2. Be7+ Kc8 $1 (2...
Ke8 $143 $4 {gubi zbog} 3. Bg5 $1) 3. Kd6 Kb8 4. Kd7 Ka8 {itd.} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "fortress 4"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "1k6/pP6/P7/4K3/4B3/8/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "4"]
{Ovde beli ima jos vecu materjalnu prednost,ali ne moze proci!} 1. Ke6 (1. Kd6
{is stalemate}) 1... Kc7 2. b8=Q+ (2. Ke7 Kb8 3. Kd8 {pat!} (3. Kd7 {pat}) (3.
Kd6 {pat!})) 2... Kxb8 $11 {i prelazimo u primer broj 1!fortress 1!} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "fortress 5"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "8/Bk6/1P6/3K4/8/8/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "13"]
{Znamo za primer krivouglog lovca da je remi,ali evo primera gde beli sa
“zdravim”lovcem i pesakom vise ne moze dobiti partiju!Da je lovac u startnoj
poziciji na a5 ili c5 on bi istu lako dobio.Ovako,zbog loseg polozaja lovca
beli ne moze prici kraljem na a6 ili c6 zbog pata.} 1. Kc5 Ka8 $1 2. Kb5 Kb7 3.
Kc5 Ka8 4. Bb8 $5 {sta drugo beli da proba?} (4. Kc6 {pat,ili na engleskom
stalemate!}) 4... Kxb8 $1 {Sa remi pesackom zavrsnicom!} 5. Kc6 Kc8 6. b7+ Kb8
7. Kb6 {pat!} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "fortress 1"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "1k6/p7/P2K4/3B4/8/8/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "6"]
{Partija se moze zavrsiti remijem na razne nacine.Igraci se mogu sporazumeti
na remi,moze doci do pata(sto je redak slucaj u praksi profesionalnih igraca)i
moze doci do teoretske remi pozicije,gde je prakticno drugi rezultat nemoguc
ako neka od strana ne napravi grubu gresku.Postoje pozicije gde jedna strana
ima veliku materjalnu prednost ali je ne moze iskoristiti i pretvoriti u
pobedu.U tom slucaju moze se reci da je slabija strana napravila”tvrdjavu”,ili
na engleskom fortress,na ruskom “krepost”.} 1. Kc6 (1. Kd7 {bi bio pat!}) 1...
Kc8 $1 ({nikako ne} 1... Ka8 $4 2. Kc7# $1) 2. Be4 Kb8 3. Bf5 Ka8 {itd.Ovde
mozemo primetiti da kada bi u pocetnoj poziciji pesak belog bio na a5 umesto
na a6,on bi partiju lako dobio tako sto bi postavio lovca na dijagonali h1-a8,
i zatim isao kraljem do a6.Crni bi tada bio u cugcvangu i morao bi dati a7
pesaka.} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.05.02"]
[Round "?"]
[White "tvrdjava 7"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "8/8/7k/8/4BK1P/8/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "10"]
{Ovo je zavrsnica gde beli ima cuvenog “krivouglog” lovca.Znaci da mu je u
poziciji umesto belopoljca potreban crnopoljac za pobedu.Sa ovim “losim”lovcem
beli ne moze isterati crnog kralja iz ugla,npr.} 1. Kg4 Kg7 2. Kg5 Kh8 3. Kg6
Kg8 4. h5 Kh8 5. h6 (5. Kf7 {stalemate}) (5. Bd5 {pat!}) 5... Kg8 $11 {sa
remijem} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.05.02"]
[Round "?"]
[White "tvrdjava 8"]
[Black "?"]
[Result "*"]
[Annotator "Ivan"]
[SetUp "1"]
[FEN "8/8/6k1/8/6K1/5NN1/8/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "18"]
{Ovde je poznato da jaca strana ne moze dati mat,vec samo pat…Da probamo,cak
cemo za crnog igrati najlosije,da on odmah ide u ugao} 1. Nh5 Kh6 2. Nh4 Kh7 3.
Kg5 Kh8 4. Nf5 Kh7 5. Nf6+ Kh8 {sta sada?Kralj ne moze prici zbog pata.} 6. Ne8
Kh7 7. Kf6 Kh8 8. Ne7 Kh7 9. Ng7 Kh8 $11 {itd.,sa remijem} *
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.
[Event "simul"]
[Site "Minden"]
[Date "2016.05.13"]
[Round "?"]
[White "Ivanisevic"]
[Black "Carsten"]
[Result "1-0"]
[SetUp "1"]
[FEN "8/1p1k4/1P1B4/2P4p/3N4/2r5/6K1/8 w - - 0 1"]
[PlyCount "15"]
[EventDate "2016.??.??"]
1. c6+ $5 {Partija se igrala na simultanci pre neki mesec u Nemackoj.Posle
neka vec 4 sata igre doslo je do pozicije gde sam ja mislio da imam sanse na
pobedu…} Rxc6 $1 (1... bxc6 2. b7 $18 {promocija pesaka u damu je
nezaustavljiva.}) (1... Kxd6 2. cxb7 $18) (1... Kc8 2. c7 $16) 2. Nxc6 Kxd6 $2
(2... Kxc6 $1 {je remi,jer ulazimo u poziciju tvrdjave 3!} 3. Bc7 Kd7 4. Kh3
Kc8 5. Kh4 Kd7 6. Kxh5 Kc8 $11) 3. Na7 Kc5 4. Nc8 $18 {lepa slika,mozda
postoji i studija sa ovim motivom….Crni kralj mora da gubi vreme da napadne
belog skakaca koji bran belog peasaka na b6,a on se za to vreme samo krece na
putanji a7-c8,i uz pomoc belog kralja koji polako pristize pozicija je
dobijena za belog!Bio sam jako srecan kako sam dobio ovu partiju,dok Carsten
nje zvao mog prijatelja i rekao mu kako je analizirao sa kompjuterom partiju,i
da je posle 2…Kc6 ustvari remi…Svaki dan nesto novo naucimo!} Kc6 5. Kh3
Kd7 6. Na7 Kd6 7. Kh4 Kc5 8. Nc8 {itd.} 1-0
You must activate JavaScript to enhance chess game visualization.